Share

Hej!

Här kommer oktober månads månadsbrev. Vi ska bygga vidare på de tankar vi diskuterade i septembernumret. Då handlade det om vårt sätt att fatta beslut och vilka konsekvenser det får för hur vi väljer varumärken. När vi vet att våra beslut framförallt tas på emotionella grunder behöver vi utveckla idéer och kommunikation efter vissa principer. Vi ska titta lite närmare på hur det hänger ihop.
        På tal om kommunikation och emotionella uttryck så har min kollega Claes Ögren varit på utställning i Landskrona och sett Fashion Exposed – 100 år av svenskt modefotografi. Han avlägger rapport om detta.
        Välkommen att läsa vårt månadsbrev för oktober!

ANDERS RUNDQUIST
PROJEKTLEDARE

Hur kraftfulla koncept bygger starka varumärken

Har du planer på att lägga om ditt företags kommunikation? Kanske har du arbetat fram ett underlag för vad ni vill säga men inte vet riktigt hur? I förra månadsbrevet behandlade vi människans sätt att fatta beslut och välja sina varumärken. Enligt forskningen tar vi som sagt våra beslut intuitivt, men behöver de rationella argumenten för att summera och begrunda våra val.
        Ett företag behöver ett koncept för sin kommunikation. Det räcker inte att ha gjort en välgrundad analys av vad som gör oss extra attraktiva för målgruppen. Med ett bra koncept får vi en plattform för att bygga de rätta associationerna och berätta vår story. Vi behöver inte hela tiden söka nya idéer och det funkar för alla aktiviteter oberoende av media. På så vis kan vi arbeta långsiktigt och slagkraftigt för att utveckla ditt varumärke. 

Det finns fantastiska exempel på bra koncept historiskt som har byggt starka varumärken. På hemmaplan ligger vi i världstopp när det gäller långsiktighet med koncepten för Bregottfabriken (lansering 1995) och ICA (lansering 2001). Bra koncept kan varieras i det oändliga och blir till slut synonymt med varumärket.

Hur konceptet utformas i linje med vårt sätt att ta beslut

Kommunikationens huvuduppgift är så gott som alltid att påverka målgruppen att komma till insikt. Undvik dock att efter en bra analys hamna i monolog och påbörja berättelse ”inifrån och ut” om dig själv. Det är bättre att utmana betraktaren och ge möjligheter att dra egna slutsatser förstås. Den tankeövningen är ofta avgörande för att komma till insikt om ett varumärke. Det är stor skillnad på att informera om något speciellt och att få en målgrupp att tycka något speciellt. Se nedanstående exempel.

I en digital värld, där kunden har tillgång till all information om olika leverantörer hela vägen genom köpresan, blir ett starkt koncept viktigare än någonsin. Kunden söker själv information om lösningen på de egna behoven och vilken leverantör som är bäst lämpad för uppgiften. Genom att få en förstärkt upplevelse av ditt varumärke varje gång prospectet botaniserar på till exempel Google kommer du att få ett mentalt försprång. Processen kommer att handla om så mycket mer än prestanda och pris, och på så vis framstår din produkt som ett mer attraktivt alternativ och representerar ett högre värde. När köpet väl genomförs är beslutet redan taget sedan länge.

Besök på Fashion Exposed – 100 år av svenskt modefotografi

Har i dagarna besökt Landskrona konstmuseum som är känt för många bra fotografiska utställningar. Just nu har man en utställning som heter ”Fashion Exposed – 100 år av svenskt modefotografi. I en unik och generöst stor utställning visas hur svenska modefotografer uppfattat och avbildat modet sedan början av 1900-talet fram till idag.
        Ett 20-tal fotografer är representerade i utställningen, t ex Sten Didrik Bellander, Georg Oddner, Hans Hammarskiöld, Kerstin Bernhard, Ralf Turander, Claes Lewenhaupt, Mattias Edwall, Sandra Freij och Carl Bengtsson. 
        Min egen reflektion från utställningen är att modefotografi jämfört med reklamfotografi håller en högre estetisk/fotografisk nivå. När man tittar igenom utställningen så slås man av att bilderna fortfarande känns ”up to date” vad gäller komposition/ljussättning oavsett vilket decennium de tagits. Om man gjorde en motsvarande utställning/tillbakablick om reklamfotografi så skulle man upptäcka att äldre reklambilder inte lever upp till samma nivå. Där skulle man tydligt känna att bäst före datum gått ut för länge sedan.

Utställningen pågår fram till den 13 oktober.

CLAES ÖGREN
ART DIRECTOR

Månadsbrev oktober
Taggar:                 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *