Share

Storytelling – konsten att beröra på djupet

Jag har en kompis som blir rörd till tårar när han ser Carlsbergs nya reklamfilm. Vi kan kalla honom Kurt eftersom han helst vill vara anonym. Så fort Kurt ser Mads Mikkelsen sitta där på cykeln och trampa förbi de charmiga gamla Köpenhamns-kvarteren och prata om danska egenheter börjar det rycka i underläppen. Nu råkar det vara så att Kurt är ölälskare av stora format och därför är ölreklam i största allmänhet relevant för honom. Men det händer något mer den här gången, känslorna tar helt överhanden.

Carlsberg har lyckats med ett stycke storytelling när den är som bäst. Här berättas en historia om det lyckliga danska folket och vad som kan vara hemligheten bakom. Svaret är förstås konsten att brygga världens bästa öl, men vi hinner samtidigt få en rundvandring i det typiskt danska. Carlsberg blir synonymt med den danska livsstilen – receptet för att bli lycklig.

Storytelling som metod är värd att kopiera även när det gäller marknadsföring av andra typer av produkter och tjänster. Det handlar om konsten att beröra kunden på ett djupare plan – att tillmötesgå människans mer reflexmässiga sätt att vilja ta sina beslut. Inga argument och slutledningar behövs när berättarformen fångar dina känslor. Man kan säga att för Kurt är Carlsbergs kommunikation inte bara relevant utan också emotionellt relevant.

Hjärnforskaren Katarina Gospic berättade nyligen för Vetenskapens Värld i SVT att samtliga våra beslut styrs av känslor mer eller mindre. Och att detta är av godo. Hade vi inte använt våra känslor i beslutsfattandet hade vi människor aldrig överlevt savannlivet, menar hon.

Storytelling är förstås bara en bland flera kommunikationsmetoder att välja på. Men den är effektiv och möjligheterna att förhålla sig på ett emotionellt och underhållande plan är svårslagna. I stället för att adressera ett budskap om din förträfflighet rakt av, kan du välja att fånga mottagarens fulla uppmärksamhet.

storytelling

Så var ska man börja? Vilka historier är värda att berätta om ditt företag? Som alltid handlar varumärkesutveckling om långsiktighet, och att berätta olika historier om ditt företag bara för att de är roliga, är inte rätt väg. Du kan berätta olika historier men de ska poängtera det ”värde” som särskiljer er på marknaden. Om ni sedan tidigare har definierat ert varumärke och gjort en positioneringsstrategi etc. har ni kommit en bra bit på vägen. Men ditt varumärke behöver också gestaltas med en spännande personlighet som kan bilda plattform för att skapa intressanta berättelser.
På Magic Move arbetar vi mycket med arketyper. Fördelen med arketyper är att de är universella och har en inbyggd story från början. Vi känner igen teknikerna från litteratur, teater och film etc. I arketyperna känner vi igen våra egna drifter, behov, rädslor och önskningar. Därigenom får vi möjligheter att ge kommunikationen en sorts riktning. Dock får jag återkomma till ämnet arketyper vid ett senare inlägg.

Låt oss avslutningsvis sammanfatta lite. Storytelling är effektivt och kan användas som metod i varumärkesbyggande kommunikation. Arbeta långsiktigt:

1. Definiera hur du blir relevant och särskiljande
2. Gestalta ditt varumärke i en personlighet (bli emo-relevant)
3. Skapa din storytelling

Lycka till!

Länk till Carlsbergfilm: https://www.youtube.com/watch?v=w90WKDCxqic

Storytelling – konsten att beröra på djupet

En reaktion på “Storytelling – konsten att beröra på djupet

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *